گر شما هم از افرادی هستید که فکر میکنید انتخاب بهترین بیمه عمر کار سختی است با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرد. در این انتخاب دو فاکتور مهم موثر هستند از جمله: رتبه بندی شرکتهای بیمه عمر بر اساس شاخص رضایت مشتریان و سطح توانگری شرکتهای بیمه. در این مقاله ما برآنیم تا بررسی کاملی بر روی رتبه بندی شرکتهای بیمه عمر در چند سال اخیر تا سال ۹۷ را انجام دهیم.
۱- شاخص رضایت مشتریان در رتبه بندی شرکتهای بیمه
اولین عامل مهم در رتبه بندی شرکتهای بیمه، میزان رضایت مندی مشتریان میباشد. میزان رضایت مشتریان بر اساس چند فاکتور مهم محاسبه میشود که در ادامه بیان میشود.
شاخصهای رضایت سنجی مشتریان از شرکتهای بیمه توسط بیمه مرکزی
- تبلیغات صحیح و مناسب
- تناسب شرایط بیمه نامه با نیاز های مشتری
- ارائه اطلاعات مناسب به مشتری در زمان صدور بیمه نامه
- ارائه اطلاعات مناسب به مشتری در زمان خسارت
- مرحله صدور بیمه نامه (سادگی و سرعت در صدور)
- رضایت مالی بیمه گذاران در پرداخت حق بیمه
- رضایت مالی بیمه گذاران در زمان خسارت
- سادگی و سرعت در پرداخت خسارت
- دانش کارکنان شرکت بیمه
- کیفیت ارتباط با مشتری
- رسیدگی به شکایات بیمه گذاران
- پاسخگویی شرکت بیمه به بیمه گذاران
- محیط فیزیکی از لحاظ تعداد شعب و نمایندگی در سطح کشور
مجموع ۱۳ متغیر گفته شده به عنوان شاخصهای رضایتمندی مشتریان از سوی پژوهشکده بیمه اندازه گیری شده است. نتایج سطح رضایت بر اساس تحقیق آماری انجام شده در یک نمونه ۶۵۶۰ نفری از ۱۹ شرکت فعال در بازار بیمه کشور می باشد.
بر اساس اطلاعات محاسبه شده این پژوهش :
- بیشترین میزان رضایت از عامل سادگی و سرعت صدور بیمه نامهها بوده
- کمترین میزان سطح رضایت مشتریان از رضایت مالی بیمه گذاران در مبلغ خسارت دریافتی از شرکتهای بیمه میباشد
- در بین رشتههای بیمهای بیشترین میزان رضایت مندی مربوط به رشته بیمه عمر، نفت و انرژی میباشد
- کمترین میزان رضایت مندی مربوط به بیمه کشتی و بیمه باربری و حوادث میباشد
رتبه شرکتهای بیمه بر اساس شاخص رضایت مشتریان
منبع : گزارشات آماری پژوهشکده بیمه
جدول فوق بر اساس اطلاعات آماری سال ۱۳۹۳ محاسبه شده است.
رتبه بندی شرکتهای بیمه به تفکیک شاخصهای تشکیل دهنده رضایت مشتریان
جهت دیدن جدول در اندازه بزرگ بر روی جدول کلیک کنید (منبع : گزارشات آماری پژوهشکده بیمه)
۲- شاخص سطح توانگری در رتبه بندی بیمه ها
منظور از سطح توانگری شرکتهای بیمه، توانایی شرکتهای بیمه در برآورده کردن میزان تعهدات مالی بیمه گذارانش میباشد. بر اساس این تقسیمبندی، بیمه مرکزی شرکتهای بیمه را به ۵ سطح طبقه بندی می کند. در جدول زیر میتوان جزئیات توانگری شرکت های بیمه در چند سال اخیر را بررسی کرد.
منبع : گزارشات آماری پژوهشکده بیمه
نکته: جدول فوق توسط گزارش آماری بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. از آنجاییکه سال ۱۳۹۷ هنوز به پایان نرسیده اطلاعات آماری برای این سال هنوز وجو ندارد. با پایان سال ۱۳۹۷ حتما گزارش شرکتهای بیمهای برای این سال به جدول فوق توسط بیمه مرکزی اضافه میشود.
راهنما: شرکتهای دارای رتبه ۱ در جدول با رنگ آبی مشخص شدهاند.
همانطور که در جدول رتبه بندی شرکتهای بیمه قابل مشاهده است. شرکتهایی که دارای نسبت توانگری بالای ۱۰۰ هستند ،در سطح ۱ طبقه بندی میشوند.
شرکتهای بیمهایی که در سال ۱۳۹۶ دارای سطح یک میباشند عبارتند از:
بیمه آسیا، بیمه البرز، بیمه ملت، بیمه سامان، بیمه نوین، بیمه پاسارگاد، بیمه کارآفرین، بیمه ما، بیمه سرمد، بیمه اتکایی ایرانیان، بیمه امید، بیمه آسماری، بیمه ایران معین، بیمه اتکایی امین.
شرکتهای بیمهایی سطح دو عبارتند از:
بیمه دانا، بیمه معلم، بیمه پارسیان، بیمه رازی، بیمه سینا، بیمه کوثر و بیمه تعاون
شرکتهای بیمهایی در سطح چهار:
سه شرکت بیمه ایران، دی و میهن در سطح چهار توانگری مالی قرار دارند، این شرکتها نیاز به ترمیم مالی دارند.
شرکتهایی که در سطح پنج هستند: بیمه آرمان میباشد. با توجه به سطح پایین این شرکت، بیمه مرکزی اجازه فعالیت در برخی از رشتههای بیمهای را برای این شرکت ابطال کرده است.
رتبه بندی شرکتهای بیمه عمر در سال ۹۶
رتبه اول بیمه عمر یا برای سال ۹۶ را میتوان بر اساس جدول سطح توانگری شرکتهای بیمه و رضایت مشتریان انتخاب کرد. شرکتهایی که در سطح توانگری بالایی قرار دارند از جمله شرکتهایی که در سطح یک هستند میتوانند از بهترین شرکتهایی باشند که شما میتوانید بیمه عمرتان را از آنها خریداری نمایید. از جمله بیمه عمر پاسارگاد، بیمه عمر سامان، بیمه عمر کارآفرین ، بیمه عمر ما، بیمه عمر ملت، بیمه عمر آسیا و … .
بر این اساس بهترین شرکتهای بیمه عمر در سال جاری را میتوان شرکتهای سطح ۱ دانست که برای انتخاب نهایی از بین برترین شرکتها میتوانید اقدام به تکمیل فرم خرید بیمه عمر نمایید تا کارشناسان ما در اولین زمان جهت انجام مشاوره حرفهای با شما تماس حاصل نمایند.
رتبه بندی شرکتهای بیمه عمر در سال ۹۷
برای سال ۹۷ نمیتوان شرکتی را به عنوان بهترین معرفی کرد چراکه آخرین محاسبه آماری بیمه مرکزی در سال ۹۶ انجام گرفته و بر اساس سطح توانگری شرکتهای بیمه، میزان سطح رضایت مشتریان رتبه بندی شرکتهای بیمه معرفی شدهاند، که میتوانید با استفاده از سطح توانگری شرکتهای بیمه در سال ۹۶ بهترین شرکتهای بیمه را مشاهده و برای خرید بیمه عمر انتخاب نمایید.
بیمههای ورشکسته در ایران
همه شرکتهای بیمه که در حال فعالیت هستند دارای مجوز رسمی از بیمه مرکزی هستند و تحت نظر بیمه مرکزی فعالیت میکنند. این موضوعی مهم جهت رفع نگرانی از ورشکستگی شرکت های بیمه برای همه بیمه گذاران مخصوصا برای بیمه گذاران بیمههای عمر که جنبه سرمایه گذاری در آنها مطرح است میباشد چرا که نظارت بیمه مرکزی وجود دارد.
از زمانی که صنعت بیمه در کشور شروع به فعالیت کرده است، تقریبا میتوان گفت هیچ شرکتی ورشکسته نشده است. تنها شرکتی که در طول این سالها در پرداخت خسارات به بیمه گذارانش به مشکل خورده بیمه توسعه است. اما در خصوص شرکت بیمه توسعه هم خاطر نشان میشویم که، بیمه نامههای عمر این شرکت با نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به شرکت بیمه ایران منتقل شد و هم اکنون نیز همه این بیمه نامهها جاری میباشند.
بر اساس جدولی که سطح توانگری شرکتهای بیمه محاسبه شده، شرکتهای که در سطح ۴ و ۵ قرار دارند در شرایط مالی مناسبی نبوده و در خرید هر نوع بیمه نامه از این شرکتهای بیمه باید تمام جوانب را سنجیده باشید دقت نمایید که تنها معیار شما برای خرید بیمه در هر شاخه بیمهای ارزان بودن بیمه نامه نباشد.
رتبه بندی شرکتهای بیمه عمر با آمار مستند. رتبه اول از آن کیست؟
بیمه ,شرکتهای ,سطح ,عمر ,سال ,رضایت ,شرکتهای بیمه ,بیمه عمر ,بندی شرکتهای ,بر اساس ,بیمه مرکزی ,منبع گزارشات آماری ,گزارشات آماری پژوهشکده ,توانگری شرکتهای بیمه، ,بیشترین میزان رضایت
درباره این سایت